In de vluchtelingenkampen van Cox’s Bazar in Bangladesh groeit een generatie kinderen op die, ondanks de uitdagingen, de kracht van onderwijs ontdekt. Een mobiele app brengt verandering in het leven van 1.500 jonge Rohingya-vluchtelingen tussen drie en vijf jaar. Met liedjes, verhalen en interactieve leermiddelen krijgen ze de kans om even te ontsnappen aan de harde realiteit. Dit innovatieve onderwijsproject wordt binnenkort ook getest in vluchtelingenkampen in Kenia en Oeganda, waar nog altijd ruim 1,4 miljoen vluchtelingen verblijven.

Een tragische levensstart

Monir* is vier en een half jaar oud. Zijn familie moest uit Myanmar vluchten en vond onderdak in een van de kampen in Cox’s Bazar. Tijdens hun vlucht werd zijn zus doodgeschoten en raakte zijn vader vermist. Monir heeft hem nooit gekend. Zijn moeder weet niet waar hij is. Ondanks deze tragedie probeert Monir kind te zijn. Hij houdt van balspellen en speelt vaak met zijn vier beste vrienden.

De rol van VSO Big Sisters

Maar boven alles houdt Monir van leren. Zijn begeleidster, Moreom, een ‘VSO Big Sister’, helpt hem spelenderwijs de wereld te ontdekken. Samen oefenen ze de namen van kleuren, fruit, vormen en cijfers. Hij leert Birmaanse rijmpjes, de klanken van dieren en voertuigen, en zelfs het Birmaanse en Engelse alfabet. In het klaslokaal is Monir gelukkig. Hij tekent en hangt zijn kunstwerken trots aan de muur. Hij speelt met blokken en speelgoedkeukens, lacht en groeit.

YESC project Bangladesh VSOMonir samen met zijn moeder Rashida

Spelenderwijs leren voor de jongste kinderen

VSO biedt onderwijs aan Rohingya-kinderen in het Jamtoli-vluchtelingenkamp in Cox’s Bazar. Kinderen tussen vier en veertien jaar krijgen les in kleurrijke leercentra, waar Rohingya- en Bengaalse leraren hen begeleiden. Hier leren ze niet alleen lezen en schrijven, maar bouwen ze ook vriendschappen en werken ze aan herstel. Jongere kinderen, zoals Monir, leren in kleine groepjes onder begeleiding van een VSO Big Sister – een Rohingya-vrouw uit het kamp die spelenderwijs lesgeeft.

Doorzettingsvermogen tijdens de pandemie

Tijdens de coronapandemie werden deze leercentra gedwongen te sluiten. De kampen gingen op slot, zonder toegang tot elektriciteit of stromend water. Toch lieten de VSO Big Sisters en leraren hun leerlingen niet in de steek. Ze bezochten hen thuis, brachten lesmateriaal en zongen samen liedjes om de kinderen actief te houden. VSO-vrijwilliger en projectmedewerker Anup Goon ondersteunde hen met trainingen over mentale gezondheid en virusbewustzijn.

Ook Monirs klaslokaal werd gesloten. Hij miste zijn vrienden en het leren, en de dagen voelden stil en zwaar. Maar Big Sister Moreom gaf niet op. Ze bezocht Monir thuis en bracht kleurboeken, liedjes en spelletjes mee. Die kleine momenten hielden zijn hoop levend.

YESC project Bangladesh VSOVSO-vrijwilliger Moreom (links) geeft les aan Monir (midden) en zijn klasgenootje.

Een nieuwe start voor onderwijs in de kampen

Nu de leercentra weer open zijn, groeit de hoop opnieuw. Kinderen zoals Monir kunnen weer spelen, leren en dromen. Want onderwijs is meer dan kennis overdragen – het is een kans op een betere toekomst. En in Cox’s Bazar betekent elke les, elk liedje en elke tekening een stap richting die toekomst. We hopen van harte dat Monir zijn droom om leraar te worden kan waarmaken.

Biedt kinderen zoals Monir een uitweg

Dankzij de inzet van vrijwilligers zoals Moreom blijft onderwijs een lichtpuntje in de levens van kinderen die alles verloren hebben. We hebben al geweldige resultaten geboekt, maar er is nog veel te doen. Naast Monir, zijn er nog veel andere kinderen in Cox’s Bazar die op dit moment niet naar school kunnen. Samen kunnen we hier verandering in brengen. Word donateur en biedt kinderen zoals Monir de kans op een betere toekomst.

 

* Er is een pseudoniem gebruikt om de identiteit van het meisje te beschermen.