Het bijzondere verhaal van Vanessa: een leven op…
02 december, 2024
Maak kennis met Theonas Kalumika, een toegewijde vrijwilliger bij het project Unlocking Talent in Malawi. Met zijn ervaring als leraar en onderwijsadviseur zet hij zich dagelijks in om kinderen in Malawi een betere toekomst te geven. Het project biedt tablets aan kinderen uit groep 2 (7-9 jaar) om beter te leren lezen, schrijven en rekenen, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden. Theonas deelt zijn verhaal en laat zien hoe Unlocking Talent niet alleen onderwijs, maar ook levens verandert.
“Mijn naam is Theonas Kalumika, ik ben 58 jaar en kom uit het centrale deel van Malawi. Vroeger was ik leraar op een basisschool en daarna werkte ik 18 jaar lang als onderwijsadviseur. Toen ik hoorde over het project Unlocking Talent in mijn regio, was ik meteen enthousiast. Ik vond het idee van tablets en leercentra geweldig en besloot om me aan te sluiten als vrijwilliger.”
“Helaas zijn er veel obstakels voor goed onderwijs in Malawi. Veel kinderen groeien op in armoede. Hun ouders kunnen geen schoolmaterialen betalen, zoals boeken, pennen of schriften. Ook overvolle klassen zijn een groot probleem. In een school waar ik werk, heeft één leraar maar liefst 205 leerlingen in de klas. Dat is natuurlijk onmogelijk. Door deze moeilijke omstandigheden krijgen kinderen niet de aandacht die ze nodig hebben. Slechts één op de drie kinderen maakt de basisschool af.”
“Dankzij Unlocking Talent krijgen kinderen uit groep 2 (7-9 jaar) drie keer per week les in een speciaal leercentrum, gebouwd door VSO. Terwijl de leraar verder gaat met de klas, kunnen kleine groepen van zo’n dertig leerlingen naar het leercentrum. Daar krijgen ze individueel onderwijs via een tablet. De tablets bevatten programma’s voor Engels, wiskunde en de lokale taal Chichewa. Het leercentrum is een oase van rust vergeleken met een overvolle klas: het is stil, ruim en ordelijk.”
“Een van de grootste voordelen van een tablet is dat de kinderen leren in hun eigen tempo. Als ze morgen terugkomen, kunnen ze verder waar ze gebleven waren. Kinderen krijgen zo een gevoel van vooruitgang, wat hen motiveert om te blijven leren. Bovendien bieden de tablets niet alleen kennis, maar ook vaardigheden zoals kritisch denken en concentreren. Kinderen leren luisteren en instructies volgen. Veel kinderen die beginnen, kunnen niet eens hun eigen naam schrijven. Maar als ze klaar zijn, kunnen ze lezen, schrijven en rekenen. Fantastisch, toch?
En dat is nog niet alles: ik zie dat het project ook de houding van ouders verandert. Meer ouders zien nu het belang van onderwijs en sturen hun kinderen naar school. Dit helpt armoede op de lange termijn te verminderen.”
“Ik werk op 17 scholen en reis veel. Op een typische dag bezoek ik een school, groet ik eerst de directeur en ga daarna naar het leercentrum. Hier help ik de coördinator en de leerlingen met de tablets. Tijdens een pauze overleg ik met de leraar van groep 2, bijvoorbeeld over uitdagingen in de klas of hoe we het leercentrum beter kunnen inzetten.
Ik werk ook nauw samen met Peter. Hij is docent en geeft les aan 205 leerlingen én beheert het leercentrum. Ik ondersteun hem met de Unlocking Talent-sessies en geef hem advies. Het is geweldig om te zien hoe toegewijd hij is.”
“Eén van de leerlingen van Peter is Mphatso*, een jongen die ik nooit zal vergeten. Hij was gestopt met school, maar verhalen over de tablets wekten zijn nieuwsgierigheid op. Nu komt hij weer elke dag naar school. Zijn verhaal laat zien hoe krachtig dit project is. Door naar school te blijven gaan, kan zijn toekomst volledig veranderen.”
Mphatso met zijn leraar Peter (rechts) en VSO-vrijwilliger Theonas (links).
“Ik ben ontzettend trots op wat Unlocking Talent bereikt. Het project verandert niet alleen de vaardigheden van leerlingen, maar ook hun toekomst. Ik hoop dat VSO dit project blijft ondersteunen, want het is een belangrijke stap vooruit voor het onderwijs in Malawi.
Mijn droom? Dat elke school in Malawi toegang krijgt tot tablets. Met meer donaties kunnen we nog meer kinderen en gemeenschappen helpen. Laten we samen zorgen voor een betere toekomst voor de kinderen van Malawi!”
Sinds de start van Unlocking Talent hebben we al 241.200 kinderen in vijftien districten in Malawi bereikt. De schoolprestaties van deze kinderen zijn maar liefst 47% beter dan die van landgenootjes die klassikaal onderwijs volgen. Het project is momenteel actief in 338 openbare basisscholen, en het doel is om dit aantal tegen 2029 uit te breiden naar maar liefst 6.000 scholen. Bovendien wordt het programma ook in andere landen uitgerold, zoals Ethiopië, Oeganda en Kenia.
*Mphatso’s naam is veranderd ter bescherming van zijn identiteit.