Spelen is belangrijk voor ieder kind, waar het ook opgroeit. Het vormt de kern van hun ontwikkeling. Door te spelen, verkennen kinderen de wereld om hen heen, bouwen ze relaties op en leren ze nieuwe vaardigheden. Spelen prikkelt hun nieuwsgierigheid, stimuleert creativiteit en kan een blijvende interesse voor leren opwekken.

Let’s Learn Through Play

Met het programma ‘Let’s Learn Through Play’ brengen we spelenderwijs leren naar de kinderopvang en het onderwijs in alle 30 districten van Rwanda. Ook werken we aan opname van spelenderwijs leren in het nationale onderwijsbeleid. Ons doel is dat alle kinderen in Rwanda van drie tot zes jaar toegang krijgen tot goed en duurzaam onderwijs.

Project VSO Let's learn through Play Rwanda

Onze doelen

  • Spelend leren opnemen binnen het Rwandese onderwijssysteem voor jonge kinderen op alle niveaus.
  • De vaardigheden van leraren versterken zodat zij spelenderwijs leren kunnen toepassen bij kinderen van drie tot zes jaar.
  • De steun voor spelend leren vergroten bij belangrijke belanghebbenden.

Het belang van vroeg leren wordt wereldwijd erkend in de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties. Met doelstelling 4, die gericht is op het onderwijs, willen we ervoor zorgen dat alle meisjes en jongens tegen 2030 toegang hebben tot goede zorg, ontwikkeling en kleuteronderwijs. Kleuteronderwijs wordt nu gezien als een belangrijk middel om te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen naar het basisonderwijs doorstromen.

Zo blijven we pleiten voor spelend leren

Helaas krijgt spelend onderwijs niet altijd de aandacht die het nodig heeft van overheden, scholen, gemeenschappen en gezinnen. Vaak wordt de waarde van spel niet goed begrepen en niet voldoende gefinancierd.

De ervaringen van VSO op het gebied van onderwijs in de afgelopen tien jaar laten zien dat wanneer besluitvormers, schoolleiders, leraren, ouders en gemeenschappen zelf de voordelen van projecten zien, de steun voor kwaliteitsonderwijs toeneemt. Dit zorgt ervoor dat mensen toch meer tijd, energie en middelen willen steken in het investeren in onderwijs met behulp van spel. Daarom maken we regelmatig tijd vrij om beleidsmakers, schoolleiders of ouders een kijkje te geven bij het project, zodat zij de impact met eigen ogen kunnen zien.

Vrijwilligers zorgen voor verspreiding door het land

VSO werkt al sinds haar ontstaan met vrijwilligers, en dat doen we ook met het project Let’s Learn Through Play. Lokale vrijwilligers zorgen ervoor dat spelend onderwijs steeds meer verspreid wordt in Rwanda. Deze aanpak is effectief omdat deze lokale helden de cultuur, de uitdagingen en de groepen die vaak worden uitgesloten het beste kennen. Hierdoor weten ze waar extra aandacht nodig is. Daarnaast werken we intensief samen met lokale partijen en organisaties.

30 nationale vrijwilligers fungeren als mentoren en zijn verantwoordelijk voor de succesvolle uitvoering van het project op scholen en in de gemeenschap. Hun doel is schaalvergroting en duurzaamheid. Deze vrijwilligers ondersteunen leraren tijdens schoolbezoeken, waar zij het leren door spel-model toepassen en huidige onderwijspraktijken observeren. Daarnaast zijn er ook enkele internationale vrijwilligers/experts op afstand die kennis en effectieve werkwijzen delen over spelenderwijs leren.

Project VSO Let's learn through Play Rwanda

Speciale VSO app voor leraren

Het project maakt gebruik van een hybride aanpak om docenten te professionaliseren, met behulp van de VSO app en persoonlijke begeleiding. Via de VSO app hebben leraren toegang tot offline leermaterialen in lokale talen. Deze app helpt kleuterjuffen en -meesters hun vaardigheden te verbeteren, vooral in afgelegen gebieden, en stimuleert kennisoverdracht zonder dat een internetverbinding nodig is. De app voldoet aan de lokale eisen voor onderwijs in Rwanda en de specifieke behoeften van leraren. Daarnaast kunnen leerkrachten video’s bekijken over het toepassen van spelend leren.

Let’s Learn Through Play stimuleert ook samenwerking en contact tussen leerkrachten door middel van lokale leergroepen. Deelnemers kunnen casussen inbrengen en werken aan hun persoonlijke doelen. Daarnaast krijgen scholen via het project mentoren die basisschoolleraren begeleiden bij deze nieuwe manier van lesgeven.

Het project op de lange termijn

Onze werkwijze bij Let’s Learn Through Play is gericht op het ondersteunen van leerkrachten en het bieden van handvatten voor het lesgeven op een nieuwe manier. VSO pleit voor spelend leren omdat we de afgelopen tien jaar met onze onderwijsprojecten hebben ervaren dat deze aanpak uitstekende resultaten oplevert in de voor- en vroegschoolse educatie. In een land als Rwanda, waar veel kinderen nog niet naar school gaan of al op jonge leeftijd van school gaan, is er veel te winnen.

Met jouw steun kunnen we projecten zoals Let’s Learn Through Play ook na 2025 voortzetten. Dit soort grote problemen vraagt om een langetermijnoplossing. Daarom is en blijft jouw steun hard nodig, zodat wij dit belangrijke werk kunnen voortzetten.

Blijf op de hoogte

Volg ons op social media om op de hoogte te blijven van het werk van VSO. Je kunt ook de voortgang van het Let’s Learn Through Play volgen op X via www.x.com/VSO_TMR (@VSO_TMR).