Het probleem

Hoewel er steeds meer kinderen naar de basisschool gaan in Nepal, blijft toegang tot kwalitatief onderwijs nog geen gegeven voor iedereen. Met name veel meisjes, maar ook etnische minderheden en kinderen uit de Dalit gemeenschap (onaanraakbaren/kastelozen) en kinderen met een beperking worden geconfronteerd met armoede, vooroordelen en discriminatie. Hierdoor kunnen zij niet of nauwelijks naar school. Ook de kwaliteit van het onderwijs laat in vele gebieden te wensen over, zoals in de districten Bara, Parsa, Rautahat en Sarlahi. De kinderen leren daardoor niet (goed) lezen, rekenen en schrijven.

Zonder (goed) onderwijs missen de kinderen de kennis en vaardigheden om door te kunnen stromen naar het middelbare onderwijs, actief deel te kunnen nemen aan de maatschappij en in de toekomst een baan en fatsoenlijk inkomen te vinden. Zo blijven ze gevangen in een vicieuze cirkel van armoede.

Sisters for Sisters

In Nepal trainen we big sisters. Big sisters – vrouwen en meisjes uit de gemeenschap – begeleiden hun ‘little sisters’ als ze ergens tegenaan lopen, stimuleren hen om naar school te blijven gaan en leren hen hoe ze voor hun rechten kunnen opkomen. Ze helpen ook bij de cultuurverandering die nodig is. Ze delen hun eigen ervaringen en geven advies en informatie, vooral op het gebied van seksuele en reproductieve gezondheid. Zo gaan ze in gesprek met de families en de gemeenschap over het belang van onderwijs voor meisjes en over problemen als gedwongen huwelijken en seksueel misbruik. Deze lokale vrijwilligers spelen een cruciale rol in het project. Met hun eigen ervaringen en kennis van de cultuur weten zij als geen ander hoe deze vooroordelen in zijn werk gaan én hoe ze deze het beste kunnen aanpakken. Met deze succesvolle methodiek, de inzet van big sisters, zorgen we voor verandering door de inzet van mentors voor jonge meisjes.

Big sister Anita helpt haar little sisters leren schrijvenBig sister Anita helpt haar little sisters leren schrijven.

Foto credits: Priyanka Budhathoki en Subekshya Karki

Betere onderwijskansen

Wanneer kinderen vanaf de peuterleeftijd passend onderwijs aangeboden krijgen, leren zij makkelijker in de daaropvolgende jaren. De kans is groter dat ze hun school succesvol afronden en een beter bestaan kunnen opbouwen. Met onze projecten in Nepal richten we ons op het verbeteren van de onderwijskansen voor achtergestelde kinderen van 3 – 10 jaar (met name meisjes en kinderen met een beperking) in de Nepalese districten Bara, Rautahat, Parsa en Sarlahi.

  • We zorgen dat 10.000 achtergestelde kinderen, waaronder meisjes en kinderen met een beperking, passend en kwalitatief onderwijs krijgen. Dit doen we onder meer door leerkrachten te trainen in pedagogiek en didactiek. Daarnaast zorgen we voor leeshoeken en remedial teaching lessen, waar kinderen met passende ondersteuning hun leerachterstand kunnen inhalen.
  • We betrekken achtergestelde gemeenschappen actief bij het onderwijs. Gezamenlijk pakken zij de barrières aan die kinderen verhinderen om onderwijs te volgen. We werken nauw samen met jongeren, ouders, leerkrachten, schoolmanagement comités en verenigingen van ouders en leerkrachten.
  • We versterken lokale maatschappelijke organisaties zodat zij beter kunnen lobbyen bij de overheid voor beleid dat de kwaliteit en toegang van onderwijs bevordert. Dit doen we onder meer door hun kennis en vaardigheden te vergroten in het doen van onderzoek en het juist interpreteren van de resultaten. Dit datamanagement is onmisbaar om goed afgewogen en gegronde aanbevelingen te kunnen doen bij beleidsmakers van de overheid.
  • We trainen en coachen beleidsmakers van de overheid, zodat zij beter in staat zijn beleid te maken en uit te voeren dat de kwaliteit en toegang van onderwijs bevordert. Hierbij wordt onder meer gekeken naar hoe het onderwijs toegankelijker gemaakt kan worden voor meisjes en kinderen met een beperking. Daarnaast is er aandacht voor klimaatweerbaarheid, zodat kinderen ook bij extreem weer en natuurrampen, onderwijs kunnen blijven volgen.