Kans op onderwijs

Armoede, vooroordelen en discriminatie zorgen ervoor dat veel meisjes in Zuid-Nepal worden gedwongen hun school vroegtijdig te verlaten. Vrouwen worden vooral gezien als huisvrouwen en moeders. Ouders zien dan ook vaak niet het nut ervan in om tijd en geld te investeren in de opleiding van hun dochter.

Wanneer de meisjes tot etnische en religieuze minderheden behoren of een beperking hebben, worden zij niet alleen met discriminatie op basis van hun geslacht geconfronteerd, maar ook op basis van hun etniciteit, religie en/of beperking. Hun onderwijskansen zijn hierdoor nog kleiner. Zo zijn duizenden meisjes met een beperking nooit naar school geweest.

Zonder onderwijs leren de meisjes niet rekenen, lezen en schrijven. Ze missen de kennis en vaardigheden waarmee ze hun toekomst kunnen veranderen. Zo blijven ze gevangen zitten in een vicieuze cirkel van armoede.

Met ENGAGE verbetert VSO de onderwijskansen voor meer dan 2.500 achtergestelde meisjes in Zuid-Nepal.

Een veilige ruimte

Gendergerelateerd geweld is een wijdverbreid en diepgeworteld probleem voor meisjes in Nepal. De overgrote meerderheid van de incidenten wordt niet gemeld. Geweld en intimidatie weerhouden meisjes ervan naar school te gaan. De psychologische gevolgen kunnen ertoe leiden dat meisjes niet komen opdagen voor de les en slecht presteren op school.

Voorbeelden van geweld waar de meisjes vaak mee te maken krijgen, zijn:

  • fysieke mishandeling in huiselijke kring, ontzegging van rust en/of eten, en chhaupadi (een gebruik in Nepal waarbij meisjes en vrouwen tijdens hun menstruatie van de gemeenschap afgezonderd en geïsoleerd worden, omdat ze als onrein gezien worden);
  • psychisch geweld dat ertoe leidt dat meisjes zich niet in staat voelen om beslissingen te nemen
  • het continue moeten uitvoeren van huishoudelijke taken en onbetaald werk, waardoor ze niet naar school kunnen;
  • kindhuwelijken, gedwongen huwelijken en bruidsschatsystemen;
  • uitbuiting;
  • discriminatie en pesten door leraren en leerlingen.

Meisjes met een beperking worden geconfronteerd met veel stigma en als vervloekt beschouwd. Ze lopen daardoor nog veel meer risico op seksueel misbruik en verwaarlozing dan andere leeftijdsgenoten. Ook is het moeilijker voor hen om problemen te melden of hulp te krijgen. Verder is in Nepal de toegang tot diensten op het gebied van seksuele en reproductieve gezondheid voor adolescenten en jongeren beperkt. Mensen met een beperking worden soms gediscrimineerd door gezondheidsdiensten en hebben vaak geen toegang tot informatie.

Onze changemakers zetten zich in tegen gendergerelateerd geweld, door de gemeenschap bewust te maken van de rechten van de meisjes en het belang van onderwijs. Ook creëren ze samen met leraren, de gemeenschap en andere belanghebbenden een veilige leeromgeving voor meisjes, zowel op school als thuis.

Hoe we meisjes in Nepal voorbereiden op hun terugkeer in de schoolbanken

In de Terai regio, Nepal helpen we achtergestelde meisjes – vooral meisjes met een beperking – aan inclusief en kwalitatief onderwijs. Binnen het ENGAGE-project:

  • trainen we big sisters – vrijwilligers uit de gemeenschap. Zij bieden persoonlijke ondersteuning aan de meisjes en hun families;
  • leiden we leraren op in inclusief onderwijs om ervoor te zorgen dat geen enkel meisje achterblijft in haar opleiding;
  • bereiden we meisjes voor op hun terugkeer naar school. In onze catch-up centers leren zij in 9 maanden rekenen, lezen en schrijven;
  • bieden we meisjes met een beperking hulpmiddelen aan, zoals een rolstoel of prothese, zodat zij naar school kunnen komen;
  • werken we met lokale overheden en instanties om de onderwijsstrategie in Nepal, die erop gericht is om meer meisjes naar school te laten gaan, beter tot uitvoering te brengen, en;
  • maken we de gemeenschap bewust van het belang van onderwijs voor meisjes;
Nitin

Nitin traint en coacht big sisters en leraren

De big sisters vormen de kern van het ENGAGE-project. Hiermee bouwen we voort op de succesvolle peer-mentoring aanpak in ons Sisters for Sisters project. Big sisters – vrouwen en meisjes uit de gemeenschap – begeleiden hun ‘little sisters’ als ze ergens tegenaan lopen, stimuleren hen om naar school te blijven gaan en leren hen hoe ze voor hun rechten kunnen opkomen. Ze helpen ook bij de cultuurverandering die nodig is. Ze delen hun eigen ervaringen en geven advies en informatie, vooral op het gebied van seksuele en reproductieve gezondheid. Zo gaan ze in gesprek met de families en de gemeenschap over het belang van onderwijs voor meisjes en over problemen als gedwongen huwelijken en seksueel misbruik.

My little sister is like my own sister to me. We share everything with each other. Because we have built up the girls’ trust, we can talk to each other about all kinds of issues. For example, child marriage. We have agreed not to marry before we are 20.

Najbun – Big Sister

De Big Sisters zorgen ervoor dat hun little sisters meer zelfvertrouwen en eigenwaarde krijgen en zich onafhankelijker voelen. Zo worden zij in staat gesteld om nut alleen hun gezondheid en onderwijs – maar ook hun toekomstige levenskeuzes in eigen hand te nemen.

Najbun

Big sister Najbun met haar little sisters


Verhalen over ENGAGE

Meer weten over ENGAGE? Lees de persoonlijke verhalen van big sisters en little sisters: