Taalkeuze
Onderwijsuitdagingen in Rwanda
Het onderwijssysteem in Rwanda kampt met veel uitdagingen. De klassen zijn overvol en er is een tekort aan schoolmaterialen. Kleuteronderwijs is bovendien niet voor alle kinderen toegankelijk. En wanneer kinderen wel naar school kunnen, wordt er van hen verwacht dat ze zware stof uit hun hoofd kunnen leren. Dit zorgt ervoor dat maar liefst 72% van de kinderen het verwachte niveau voor lezen, schrijven en rekenen niet haalt, wat leidt tot leerachterstanden en het risico dat ze school voortijdig verlaten.
Olivier is docent van bijna 60 leerlingen en herkent deze uitdagingen: “Voordat VSO kwam, werden kinderen op dezelfde manier onderwezen als volwassen studenten.”
De kracht van spelend leren
De afgelopen tien jaar hebben onze onderwijsprojecten aangetoond dat ‘spelend leren’ leidt tot betere schoolprestaties, vooral in de voor- en vroegschoolse educatie. In een land als Rwanda, waar veel kinderen niet naar school gaan of op jonge leeftijd stoppen, biedt deze aanpak veel kansen.
Spelend leren stelt kinderen in staat om op een natuurlijke en plezierige manier kennis en vaardigheden op te doen. Door te spelen verkennen ze de wereld om zich heen, bouwen ze relaties op en ontwikkelen ze nieuwe vaardigheden. Dit maakt onderwijs niet alleen leuker, maar ook effectiever.
Het VSO project: Let’s Learn Through Play
Met het project Let’s Learn Through Play zorgt VSO ervoor dat spelend leren een vaste plek krijgt in de kinderopvang en het basisonderwijs in alle dertig districten van Rwanda. Het project richt zich op het ondersteunen van leraren door middel van onderwijstrainingen en praktisch lesmateriaal. Ook werken we aan opname van spelenderwijs leren in het nationale onderwijsbeleid, door samen te werken met beleidsmakers, schoolleiders en ouders. Het doel is dat alle Rwandese kinderen van 3 tot 6 jaar toegang krijgen tot kwalitatief onderwijs.
Vrijwilligers zorgen voor verspreiding door het land
Lokale VSO-vrijwilligers spelen een essentiële rol in het verspreiden van spelenderwijs leren door Rwanda. Ze begrijpen de lokale uitdagingen als geen ander en kunnen daardoor optimaal inspelen op de behoeften van scholen en gemeenschappen. In totaal zijn 30 nationale vrijwilligers verantwoordelijk voor de uitvoering van het project. Zij ondersteunen leraren tijdens schoolbezoeken, passen het ‘spelend leren’-model toe en observeren de huidige onderwijspraktijken.
Celestin Karekezi, een van de nationale vrijwilligers in Rwanda, ziet dagelijks de impact van het project: “Ik zie hoe kinderen enthousiast worden als ze leren door te spelen. Ze stellen vragen, werken samen en laten veel meer zelfvertrouwen zien dan voorheen. Dit motiveert mij om nog meer leraren te trainen en deze aanpak verder te verspreiden.”
Speciale VSO app voor leraren
Binnen de offline omgeving van de VSO-app hebben leraren altijd toegang tot nieuw lesmateriaal in hun eigen lokale taal. Dit is vooral nuttig voor kleuterjuffen en -meesters in afgelegen gebieden, zodat ze hun lessen kunnen verbeteren, zelfs zonder internet. Ook kunnen leerkrachten video’s bekijken over hoe ze spelend leren kunnen toepassen. Om samenwerking tussen leraren te stimuleren, richt VSO lokale leergroepen op. Hier kunnen leraren casussen delen en werken aan hun persoonlijke ontwikkelingsdoelen.
Verandering binnen het nationale onderwijsbeleid
De ervaringen van VSO in het onderwijs tonen aan dat wanneer besluitvormers, schoolleiders, leraren, ouders en gemeenschappen zelf de voordelen van projecten ervaren, de steun voor kwaliteitsonderwijs groeit. Dit moedigt hen aan om meer tijd, energie en middelen te investeren in spelenderwijs leren. Daarom maken we regelmatig tijd vrij om beleidsmakers, schoolleiders en ouders de kans te geven om het project te bezoeken, zodat zij de impact met eigen ogen kunnen zien.
De indrukwekkende resultaten tot nu toe
Het project Let’s Learn Through Play bewijst dat leren niet saai of moeilijk hoeft te zijn, maar juist speels en inspirerend kan zijn. Dankzij de inzet van onze vrijwilligers krijgen duizenden Rwandese kinderen een betere toekomst. Het project heeft al een behoorlijke impact gehad:
- Meer dan 250.000 kinderen profiteren van spelend leren
- 3.500 leraren zijn getraind in deze aanpak
- 2.400 schoolleiders ondersteunen spelend leren nu actief
- 145.000 ouders zijn betrokken bij het onderwijs van hun kinderen
Steun dit project
Onderwijs is niet alleen een basisrecht, maar ook een krachtig middel om armoede te doorbreken en een betere toekomst op te bouwen. Dankzij de steun van vrijwilligers en donateurs hebben we al geweldige resultaten geboekt met het project Let’s Learn Through Play, maar er is nog veel te doen. Er zijn nog altijd duizenden kinderen die achterblijven in schoolresultaten door verkeerde onderwijsmethoden. Samen kunnen we daar verandering in brengen. Word donateur van VSO en zorg ervoor dat kinderen in Rwanda kunnen rekenen op kalitatief onderwijs.
Blijf op de hoogte
Volg ons op Facebook, Instagram of LinkedIn om op de hoogte te blijven van onze projecten. Of houd de voortgang van het project Let’s Learn Through Play in de gaten op X via www.x.com/VSO_TMR (@VSO_TMR).