Rabina Tharu (20) komt uit Nepal en is geboren met een lichamelijke beperking. Door een samenkomst van verschillende omstandigheden is Rabina nooit naar school geweest. Via het project ENGAGE (Empowering a New Generation of Adolescent Girls with Education) kreeg Rabina een kans op onderwijs. Lees hieronder Rabina’s verhaal.

ENGLISH VERSION

Rabina is nog nooit naar school geweest. Haar ouders hadden niet genoeg geld en ze waren terughoudend om haar naar school te sturen vanwege bepaalde stigma’s in de samenleving. Daarbij komt dat er sowieso geen school in de buurt was waar kinderen met een beperking terecht konden. Naast het ontbreken van een basisopleiding wist Rabina ook bijna niets over persoonlijke hygiëne en sanitaire voorzieningen. Dit alles heeft zorgde voor een laag zelfbeeld.

Catch-up klas

Via het ENGAGE-project kreeg Rabina een medische controle om te bepalen wat er nodig was. Ze kreeg een rolstoel, een toiletstoel en een training over hoe ze deze moet gebruiken. Een van VSO’s changemakers bezocht Rabina en haar ouders meerdere keren en overtuigde haar ouders ervan om Rabina naar een catch-up klas te sturen. Hier kreeg Rabina passend onderwijs en toegang tot lesmateriaal. Haar ouders deden mee aan een training ‘ondersteunende vaardigheden’ van ENGAGE. Daar maakten ze een plan om Rabina te ondersteunen en dagelijkse levensvaardigheden te leren.

‘Ik geloof dat de meeste mensen met een beperking zich nog altijd niet bewust zijn van hun grondrechten. Daarom moeten zij op zoek naar, of in contact gebracht worden met, projecten zoals ENGAGE. Deze projecten kunnen levensveranderend zijn.’- Rabina Tharu

Rabina leest terwijl ze in haar rolstoel zit

Rolmodel

Ondanks het feit dat ze nooit naar school was geweest, heeft Rabina haar catch-up klassen met succes afgerond en zit ze nu in de derde klas van een reguliere school. Ze is steeds zelfverzekerder geworden en is inmiddels een rolmodel in haar gemeenschap. Zij heeft hen het tegendeel bewezen en is het levende bewijs dat: ‘het hebben van een beperking deel uitmaakt van mens zijn en dat iemands omgeving een enorme invloed heeft op de ervaring en de mate van de beperking.’.

Hoe werkt ENGAGE?

ENGAGE ondersteunt meisjes zoals Rabina door op verschillende vlakken te helpen. Het project wil primaire actoren op het gebied van scholing bij elkaar brengen. De eerste stap was Rabina ondersteunen in het verkrijgen en gebruiken van een rolstoel en toiletstoel. Daardoor kon ze zich inschrijven voor een catch-up klas waar ze basisvaardigheden leerde zoals lezen, schrijven en rekenen. Ook werd Rabina financieel ondersteund voor het inschrijfgeld, schoolmateriaal en een uniform. Dankzij ENGAGE kan ze nu naar een reguliere school.

Rabina vertelt ons dat ze zich focust op alles wat ze van ENGAGE geleerd heeft en dat het haar leven verandert heeft. ‘Ik geloof dat de meeste mensen met een beperking zich nog altijd niet bewust zijn van hun grondrechten. Daarom moeten zij op zoek naar, of in contact gebracht worden met, projecten zoals ENGAGE. Deze projecten kunnen levensveranderend zijn.’.


Geredigeerd door: VSO NL
Vertaald door: VSO NL


Lees meer verhalen uit het ENGAGE project